Mooyobamba! - Reisverslag uit Moyobamba, Peru van Irene - WaarBenJij.nu Mooyobamba! - Reisverslag uit Moyobamba, Peru van Irene - WaarBenJij.nu

Mooyobamba!

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

17 Oktober 2012 | Peru, Moyobamba

En dan nu mijn echte eerste blog vanuit Moyobamba. Het heeft even geduurd maar hier is die dan!


Inmiddels zit ik al weer bijna twee weken in Moyobamba waar het echt genieten is. Vanuit het koude Lima gingen we naar het veel warmere Moyobamba. De reis duurde 24 uur met de bus dat was wel lang maar het zeker waard. In de bus zagen we het landschap veranderen van de echte stad naar bergen en veel natuur. Net als in Lima kregen we ook hier in Moyobamba een warm welkom, maar dan letterlijk. ;) Ik kwas nog niet helemaal berekend op de warmte en liep nog in een vest. Die maar meteen uitgedaan. Naast dat het de meeste dagen mooi weer is regent het ook regelmatig wat behoorlijk lang kan aanhouden. Dat is wat minder leuk maar zorgt er wel voor dat het even lekker afkoelt.


Vandaag was de eerste dag van mijn tweede week stage op ‘ Annie Soper’. Het is een leuke school in een prachtige omgeving. De school staat middenin de natuur en de kinderen kunnen zo fruit van de bomen eten. Net als in Lima bestaat deze school uit: Inicial, Primaria en Secundaria. Dit houdt in dat kinderen vanaf hun tweede tot hun zestiende op deze school blijven. Eerst gaan ze naar de Inicial, dit is in Nederland te vergelijken met de peuterspeelzaal al is het niveau wel hoger. Kinderen die in grado 1 zitten (groep 3 in Nederland) kunnen al lezen en schrijven! Na de Inicial gaan de kinderen tot hun twaalfde naar de Primaria, dit is te vergelijken met de basisschool. Vervolgens gaan ze naar de Secundaria, de middelbare school.


Het onderwijs is hier wel vergelijkbaar met het onderwijs in Lima. Er is veel klassikaal onderwijs en weinig adaptiviteit (voor de vakmensen ;) ). Omdat de manier van lesgeven anders is vind ik het nog wel lastig om les te geven. Wel is het een uitdaging om hier wat te laten zien van het Nederlandse onderwijs. Het is leuk om te zien hoe enthousiast de kinderen zijn als wij lesgeven. Vooral als wij lesgeven over Nederland.


Naast school doen we allemaal leuke dingen hier in de buurt. Moyobamba is een stuk kleiner wat inhoud dat we zo naar elkaar toe kunnen. Het meest gangbare vervoer hier zijn de motertaxi’s, dit zijn motors met drie wielen waarin je achterin kunt zitten. Verder zijn er in de buurt van de stad ook hele mooie plekken om te bezoeken. Vorige week zijn we bijvoorbeeld naar watervallen geweest. Super mooi om te zien! Heerlijk om er onder te staan en het water over je heen te voelen kletteren. Na die dag zat ik trouwens helemaal onder de muggenbulten. Dat was wat minder. Verder hebben we een berg beklommen: de Morro. Dit was toch wat pittiger dan ik had verwacht maar het uitzicht bovenop was adembenemend. Vanaf bovenaf konden we heel Moyobamba zien liggen.


Het leven is hier een stuk relaxter. Een voorbeeld hiervan is afgelopen zaterdag. We hadden een uitje met de jeugd van de kerk, waarbij we om 8 uur bij de kerk hadden afgesproken. Wij, als pure Hollanders, stonden er om acht uur. Het was nog verdacht stil en pas een half uur later kwam de eerste binnendruppelen, uiteindelijk vertrokken we om half 10. Het was even wennen maar ik moet zeggen dat ik er wel aan kan wennen J


Ik vind het erg leuk om de reacties van jullie te lezen. Ik heb helaas geen tijd om ze allemaal te beantwoorden maar ik lees ze wel altijd.


Liefs uit Moyobamba,


Irene

  • 17 Oktober 2012 - 21:11

    Annemieke:

    Hee wat leuk! Ik zit net mijn mail te bekijken en hoor opeens *pling*, nieuwe mail dus! :)
    Leuk om je verhalen te lezen! Kan me er alleen nog niet echt een voorstelling bij maken hoe het er daar uit ziet. Haha dat ritme is echt iets voor mij, lekker relaaaaxed.. Hoelang blijf je nu in Moyobomba?
    En ga je nog naar andere scholen toe, of blijf je daar?

    Je had je fototoestel toch wel mee bij de watervallen en bovenop 'de berg'?
    Tot de volgende keer!

    Liefs Annemieke





  • 17 Oktober 2012 - 22:09

    Berdien:

    Leuke blog! :) hier zat ik met smart op te wachten. xD
    Kan soms zo lachen om hoe je dingen beschrijft met een vleugje humor. Hahah echt irene vind ik dat hoor.
    Jammer dat je weg viel bij het skypen maar gelukkig had je me voorbereid.
    Vind het voor herhaling vatbaar!

    Big hugggg!

  • 17 Oktober 2012 - 22:09

    Berdien:

    Leuke blog! :) hier zat ik met smart op te wachten. xD
    Kan soms zo lachen om hoe je dingen beschrijft met een vleugje humor. Hahah echt irene vind ik dat hoor.
    Jammer dat je weg viel bij het skypen maar gelukkig had je me voorbereid.
    Vind het voor herhaling vatbaar!

    Big hugggg!

  • 17 Oktober 2012 - 22:12

    Willy Selles:

    Hoi Irene,
    Wat leuk om weer wat telezen van je belevenissen. Heerlijk dat het weer zo fijn is, hier ist bij tijden echt baggerweer, regen wind en killetjes. Niks mooie nazomer, maar ja het is ook al herst. Daar zou ik ook wel aan kunnen wennen, die relaxte levens daar. Geniet maar van alles daar. En hopenlijk lezen we binnenkort wel weer wat.

    groet'n van de Oostermaat van de Sellesjes

  • 18 Oktober 2012 - 19:32

    Gerrit Palland:

    Hey Irene,

    mooi dat je het zo naar zin hebt en wel leuk dat de kinderen zo enthousiast zijn als je het over nederland hebt.

    het zal wel weer wennen zijn als je weer in nederland bent.

    ik kijk uit naar je volgende blog

    groetjes,

    Gerrit

  • 23 Oktober 2012 - 13:45

    Reinate:

    Ha meid,

    Super joh je ervaring weer te lezen..
    Anti muggenspray was jou wel van pas gekomen denk ik..
    Als je straks weer in ons koude kikkerlandje bent moet je denk ik wel weer omschakelen ja.
    Sneeuw en ijspegels in plaats van zon en warmte en mensen van de klok (ahum:))
    geniet er maar van!

    Tot spreeks/horens!!

    Liefs Reinate

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 5742

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2012 - 07 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: