Ciao Moyobamba! - Reisverslag uit Moyobamba, Peru van Irene - WaarBenJij.nu Ciao Moyobamba! - Reisverslag uit Moyobamba, Peru van Irene - WaarBenJij.nu

Ciao Moyobamba!

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

12 November 2012 | Peru, Moyobamba

¡Hola Holanda!

Heerlijk genietend van de fluitende vogeltjes op een hotelbed schrijf ik deze blog. Na de vorige blog zijn er al verschillende dingen de revue gepasseerd. Om te beginnen hebben we onze stage afgesloten. De laatste twee weken liep ik stage op AMAE: een kleine school met gemiddeld ongeveer 10 kinderen in een klas. Zelf liep ik stage in een stageklas met 14 kinderen. Het waren behoorlijk drukke kinderen en de juf vroeg of ik wilde vertellen hoe wij in Nederland orde houden en welke hulpmiddelen we daarbij gebruiken. Ik vond dit een erg leuke uitdaging en heb geholpen met het maken van een beloningssysteem en heb het stoplicht ingevoerd. De stage-ervaring op deze school vond ik opnieuw weer heel anders dan op de andere scholen.

De bedoeling is dat we de komende tijd, totdat we terug gaan naar Nederland, gaan reizen en bezoeken afbrengen. Eerst gingen we naar Iquitos. Arjan was niet mee en dus mochten de vijf meiden de spits afbijten van het reizen door naar Iquitos te gaan. Iquitos is een gemiddelde stad in het Noorden van Peru. Deze stad ligt is alleen toegankelijk met het vliegtuig of met de boot. Omdat we niet heel veel tijd hadden konden we niet met de boot gaan en gingen we met het vliegtuig.

Vol frisse moed stapten we uit het vliegtuig. Daar werden we overdonderd door alle taxi-chauffeurs die ons naar het centrum wilden brengen. ‘Aqui,aqui ‘werd er van alle kanten geschreeuwd. Iedere taxi wilde natuurlijk dat we meegingen. De koffers werden bijna uit onze handen gerukt. Uiteindelijk een mototaxi uitgekozen als vervoersmiddel en daarmee naar de stad gegaan. We hadden gezegd dat we naar een bepaald hotel wilden maar daar dacht de chauffeur anders over en hij bracht ons naar een soort reisbureau voor reizen naar de jungle. Hier hadden we niets over af gesproken en we hebben dit duidelijk kunnen maken. Na verschillende hostels gezocht te hebben, tussen de 20 en de 120 sol, kozen we voor een hostel van 30 sol wat er netjes uitzag. ’s Avonds heerlijk genoten van lasagna en een jungle-tour geboekt voor de komende drie dagen.

De volgende dag was het al vroeg dag en begon onze reis naar de jungle. Eerst reden we twee uur naar Nauta met onze gids. Een echte Peruaan met twee gouden tanden. Vervolgens stapten we in een bootje. We voeren steeds meer richting de jungle. Onderweg kwam de eerste verrassing al: dolfijnen! Heel gaaf om deze dieren in de natuur te zien. Aangekomen in het dorpje: Veinte Enero (20 januari, misschien is op deze dag het dorp wel ontdekt ;)) werden we door onze gids naar ons ‘huis’ gebracht. Een huis op palen, voor de slangen! Geen elektriciteit, gelukkig wel een wc, douche en wasbak. Het water hiervoor kwam rechtsreeks uit de rivier. In de jungle een gave tijd gehad: ’s nachts wakker geworden door enge geluiden. Zoals een ondefinieerbaar groot dier en Dorene die halverwege de nacht dacht dat haar bed wat breder was en uit het stapelbed viel. Nog steeds spierpijn Dorene? :p De dagen in de jungle hebben we verschillende dingen gedaan: kaaimannen (soort krokedillen) gezocht én vastgehouden, piranhas gevangen, water uit een boom gedronken, papegaaien gezien en nog veel meer. Na drie dagen jungle vertrokken we weer richting Moyobamba. Om daar nog één dagje te verblijven en vervolgens echt op reis te gaan. Onze reis zal eerst naar het Noorden gaan: Piura en Mancora.

Ook tijdens het reizen probeer ik de blog bij te houden, ik moet alleen even kijken of dit gaat lukken omdat we niet altijd internet hebben.

¡Hasta vista!

• 12 November 2012 - 22:34

Rianne:

ha Irene.

Kijk aan...weer eens een berichtje van jou!
    leuk leuk!

Wat super leuk dat je die juf mocht helpen bij het orde houden, en daarvoor verschillende dingen hebt mogen doen!
    Werkte het uiteindelijk ook? Zag je resultaat?
    Zoals in Nederland elke stageschool anders is, zal dat daar inderdaad ook zijn!

Hha grappig al die taxi chauffeurs!

Wat super die jungle verhalen! Ik hoop dat je daar aardig wat fotos van hebt!
    EEn jungle lijkt me echt heel leuk!

Heel veel plezier met je verdere reizen! Geniet er nog even van!
    Voor je het weet is het december.....

Liefs

• 13 November 2012 - 12:26

Anne :

Heee Irene,
    super leuk om te lezen wat je hebt meegemaakt! Deze stage klinkt echt gaaf, leuke uitdaging om aan te gaan en fijn dat je echt concrete dingen hebt kunnen doen.
    En je jungle verhalen klinken echt fantastisch! Piranhas gevangen, ik hoop dat je al je vingers nog hebt!?
    Ik wens je een hele mooie en fijne reis toe, geniet ervan!
    Veel liefs, Anne

• 13 November 2012 - 18:44

Marian:

Ge-wel-dig een écht peruaan met 2 gouden tanden! Oooh Iquitos leek ons ook vèt maar wij mochten er niet heen want het was niet veilig genoeg voor 4 vrouwen (5 wel dus...) Geniet nog ff he!

• 14 November 2012 - 07:45

Willy:

Ha Irene,

Wat leuk om weer wat van je horen. En wat leuk dat jullie nu van alles gaan doen en zien. Al met al een hele mooie ervaring. Geniet nog van alles wat komt. En pas maar op met die slangen....
    Groetjes de Sellesjes van de Oostermaat

• 15 November 2012 - 19:28

Gerrit:

Hey Irene,

wat leuk dat je dingen wat in nederland wel bekend is daar ook introduceerd, jullie hebben heel wat beleefd lees ik.

en jullie hebben daar ook "huisdieren" in de jungle

een goed tijd nog daar en geniet er van.

Groetjes,

Gerrit

• 18 November 2012 - 19:47

Annemieke:

Hee Irene,

Ik lees je blog nu pas.... Beetje druk met mn nieuwe cursus e.d.
    Maar wat klinkt dit gaaf zeg! Dolfijnen in het wild!! Lijkt me super mooi om te zien.
    Ook leuk dat je op je laatste stageschool mocht meedenken.
    Veel plezier tijdens je reis en hopelijk tot over drie weken!

Liefs,
    Annemieke